Tipy pro lepší spánek

Dobře se vyspat je klíčové pro každého, jelikož spánkem a odpočinkem získáváme novou sílu a energii. Bohužel problémy s nespavostí trápí čím dál větší procento populace. Ať už se jedná o to, že v noci nemůžete usnout nebo se budíte ráno unavení, znamená to, že máte problém, který byste neměli za žádnou cenu přehlížet. Příčiny mohou být různé. Mezi ty nejčastější patří stres, špatné návyky ale také například nevhodná matrace a polštář. Zde se dočtete několik tipů na to, jak dosáhnout kvalitního a ničím nerušeného spánku.

Výběr správné matrace

Mezi nejčastější důvody špatného spánku patří nevhodná matrace. To, jak vybrat matraci, může být často oříšek. Rozlišujeme dva základní druhy matrací – pěnové a pružinové. Ať už bude vaše volba jakákoliv, nejdůležitějším kritériem je tvrdost. Během spánku by měla být páteř v přirozené poloze a mít optimální oporu. Výběr by se měl také odvíjet od tělesné hmotnosti. K matraci také vždy pořiďte kvalitní rošt, se kterým vám matrace poskytne ještě větší pohodlí. 


Polštář a přikrývka

Důležité jsou také přikrývka a polštář. Pokud totiž zvolíte správně, zabráníte tak nadměrnému vrtění, přetáčení a převalování, které vedou k nežádoucímu probouzení a s ním spojenému nekvalitnímu spánku. Polštář by měl zajišťovat správnou oporu krční páteře. Je proto důležitý jeho tvar, velikost, ale také materiál, že kterého je vyroben a který ovlivňuje jeho tvrdost. U přikrývky věnujte pozornost především materiálu. V zimě musí přikrývka zahřát a v létě by pod ní nemělo být horko. Jestliže se vám nedaří najít pro vás ideální peřinu do obou roční období, pořiďte si teplejší na zimu a slabší na léto.

Stanovte si večerní rutinu

Záleží také na vašem chování a zvycích před spaním. Rozhodně se vyvarujte jídlu alespoň dvě hodiny před uložením se ke spánku. Na večeří si vždy dejte něco lehce stravitelného a nejezte těžká jídla. Co se týče nápojů, rozhodně nepijte kávu ani jiné pití obsahující kofein.  Snažte se také vyhýbat stresu a práci. Místo koukání na televizi nebo do mobilu, raději vezměte do ruky knihu a přečtěte si pár stránek. Pro dosažení co nejlepší spánkové rutiny choďte spát a vstávejte přibližně vždy ve stejnou dobu. Tento režim vám dopomůže k co nejkvalitnějšímu spánku.

V ložnici si vytvořte ideální podmínky

Ložnice by měla být vaše útočiště, kde se vám bude spát jedna radost. Klíčová je teplota v místnosti. V horku se člověku nespí příliš dobře. V zimě proto v pokoji, kde spíte, příliš netopte. Bohatě stačí 17 °C. Zima vám nebude, peřina vás zahřeje. V létě naopak hodně větrejte a klidně využijte větrák nebo klimatizaci. Větráním také dosáhnete toho, že v pokoji budete mít čerstvý vzduch, který je pro spánek přínosným. Dalším důležitým faktorem je tma. Lidské tělo je přizpůsobené tomu, že spává v noci, tedy za tmy. Vybavte tedy svůj pokoj závěsy nebo žaluziemi, abyste dosáhli kýženého efektu. 


Sportujte

Fyzická aktivita vás unaví fyzicky a zklidní psychicky. Logicky se vám potom bude snadněji usínat. Dbejte ovšem na to, abyste neprováděli náročná cvičení těsně před spaním. Mezi poslední náročnější aktivitou a spánkem byste si měli dopřát alespoň dvě hodiny odpočinku. Také se doporučuje provádět obtížnější cvičení spíše ráno, dopoledne nebo odpoledne. Na večer už si nechejte pouze klidnější jógu nebo například relaxační procházku.