4 základy zdraví a posílení imunity

Meditace
Fotka od Irina L

Článků o tom, jak si získat a udržet zdraví, bylo napsáno již bezpočet. Každý doporučuje něco jiného. Jak se v tom všem ale vyznat, je nějaký úplný základ? ANO, je. A my se na něj v tomto článku podíváme.

Když se narodí miminko, nikdo mu nemusí říkat, jak má základní věci dělat, prostě to ví. Postupem času, jak roste, okoukává chování okolí. Seznamuje se se silnějšími emocemi, začne se pomalu učit zlozvyky. Jako třeba špatné dýchání nebo negativní myšlení. A tyto zlozvyky nám pak ubírají na rovnováze a připravují nás o dobrou kondici. Pojďme se podívat, čemu věnovat pozornost, když chceme mít tuhý kořínek.

1. Dýchání

Je to úplný základ všeho. Jistě jste slyšeli, že při stresu dýcháme krátce a mělce, takže pro uklidnění je potřeba se soustředit na svůj dech a dýchat zhluboka. Možná také víte, že existuje dechů několik. Dech se dá posílat do břicha, do hrudníku, dech se dá posílat třeba i pod klíční kosti a zároveň se dechy dají kombinovat. Úplný základ, který praktikují i malé děti, je dýchání do břicha. Tato schopnost se bohužel s věkem někde vytrácí. Dýchání do břicha je velmi důležité pro náš břišní mozek. Že nevíte, co je břišní mozek? Jedná se o nervovou pleteň plexus solaris, kterou máme pod hrudním košem. Nepochybně jste někdy slyšeli “dostal na Solar a vypnul”, tak to je přesně to místo, kde se náš břišní “mozek” nachází. Zkuste si několikrát denně vzpomenout na tento článek a zamyslet se nad svým dechem. Pusťte vzduch do celého břicha a poté do hrudníku, vždy alespoň několikrát za sebou. Čím více, tím lépe.

2. Pohyb

Už jste to četli asi milionkrát “chce to pohyb, chce to pohyb, chce to pohyb”. Bohužel je to pravda. Nikdo vás ale nebude nutit trávit hodiny ve fitness centru, trápit se při běhání nebo se stavět na hlavu. Samozřejmě, pokud máte návyk alespoň 1-2x/týdně chodit cvičit, je to ideální stav. Nejlepší je kombinace cardia cvičení, kdy se trochu zadýcháte, rozpumpujete srdce, zlepšíte si fyzičku a protahovacího cvičení. A úplně nejlépe, pokud provádíte cvičení se zaměřením na posílení středu těla. Jakmile začnete dělat jakoukoliv akci a nebudete mít posílený střed těla, budete se zbytečně zatěžovat a můžete si i ublížit. Pokud se nechcete cvičení vůbec věnovat, nevadí. Snažte se alespoň chodit na procházky, pracovat na zahradě nebo se třeba aktivně věnovat úklidu svého bydlení. Každý pohyb se počítá.

3. Zdravá mysl

Tento bod může být pro někoho oříšek. Každý si s sebou z dětství táhneme zlozvyky a vzorce, které nám někdy život neulehčují. Mohou nám ho dokonce i komplikovat. Mám pro vás dobrou a špatnou zprávu. Začnu tou dobrou, vše se dá přenastavit. A teď ta špatná, není to nic jednoduchého. Zlozvyky, které jsme se naučili v dětství, jsou v nás hluboce schované a dá velkou práci je nejdříve odhalit, abychom s nimi mohli pracovat. Ale všechno je možné. Jestli vůbec netušíte, kde začít, zkuste pro začátek meditace. Ze začátku pro vás může být těžké uvolnit mysl a zastavit myšlenky, ale nevzdávejte to. Když dokážete zpočátku zadržet myšlenky na pár vteřin, po trénincích se vám podaří dobu prodlužovat. Ve finále se naučíte alespoň trochu s myšlenkami pracovat. To znamená, že když přijdou negativní představy, zastavíte je a přesunete svoje soustředění někam jinam.

4. Strava

Posledním bodem je stravování. Zde platí zlatá střední cesta. Naše těla vydrží hodně, i nějaké ty knedlíky, pečivo, fast foody, konzervy, maso, dortíčky a spousty jiných věcí. Na co je ale důležité dbát, aby strava byla vyvážená. Všechno výše vyjmenované jídlo je kyselinotvorné, tudíž vytváří v těle kyselé prostředí. Kyselost milují veškeré nemoci a velmi dobře v tomto prostředí bují. Je tedy potřeba dostat tělo do rovnováhy za pomocí potravin, které vytváří prostředí zásadité. Mezi nejvíce zásadité potraviny patří většina zeleniny a ovoce. Doporučuji se na toto téma podívat více zblízka. A pokud chcete rychlý tip, tak ideální je pít vlažnou vodu s citronem.

Když si představíme naše zdraví třeba jako stolek, tak výše zmíněné body budou nohy. Jakmile některý zanedbáme, nebude stůl fungovat, jak má. Pokud chcete ve svém životě nastolit více změn, aplikujte jednu po druhé a postupně si na každou zvlášť zvykněte. Bude to pro vás snazší a budete mít větší šanci na úspěch.